Ontspanning

Geplaatst op 7 juli 2013 door BUCO. Bookmark permalink

De vakantieperiode breekt aan en mensen willen van hun vrije dagen genieten en de dagelijkse beslommeringen achter zich laten. Een magisch woord hierbij is ontspanning. Iedereen wil in deze periode eens lekker ontspannen zijn, zich met andere dingen bezighouden. Dit kan zowel passief zijn, door gewoon eens lekker uit te rusten of uit je bol te gaan. Het kan ook actief zijn, door een leuke sport op te pakken of wandelingen te maken. Iedereen heeft hier zijn of haar eigen idee over.

Met de technieken, die we in onze opleiding geven, ben je in staat om dit ontspannen gevoel op te roepen, wanneer je daar behoefte toe voelt. Voor degenen die deze opleidingen nog niet hebben gevolgd vraagt het training. We hebben daarom, voor deze vakantieperiode, besloten om een methodiek te nemen, die niet direct in ons pakket zit en voor iedereen heel makkelijk is te doen.
In deze oefeningen worden de oorzaken van de stress-symptomen niet weggenomen. Je ervaart alleen het gevoel dat het meer dragelijk wordt en je meer ontspannen raakt.

Ademhaling
Zoek een rustige plek, waar je niet wordt gestoord. Kleed je zo licht mogelijk en maak alle knellende kledingstukken, zoals b.v. schoenen en horloges, los. Zorg ervoor dat je je zo prettig mogelijk voelt.
Ga in een comfortabele stoel zitten, die ook je hoofd ondersteund, of ga anders op bed of op de grond liggen. Leg je armen, met de handpalm omhoog, op de leuning van de stoel of anders plat op bed of op de grond. Let erop dat ze vrij liggen van je lichaam. Als je ligt, strek dan ook je benen en zorg ervoor dat ze iets uit elkaar liggen. Als je in een stoel zit, zet da je voeten iets uit elkaar en houdt ze plat op de grond.

Goed ontspannen begint altijd met het focussen op je ademhaling. Een goede ontspannen ademhaling betekent langzaam in- en uitademen. Focus je op deze ademhaling.

  • Adem diep in. Vul je longen helemaal, zonder dit te forceren.
  • Adem, door je neus, gedurende 5 tellen langzaam in. Het is overigens prima wanneer dit de eerste keer niet in 5 tellen gaat.
  • Adem hierna, door je mond, weer langzaam gedurende 5 tellen uit.
  • Ga hier, zonder onderbrekingen, mee door. Deze oefening is pas afgelopen wanneer het gevoel van ontspanning ervaart.

Doe deze oefening ongeveer 3-5 minuten en zo’n 2-3 keer per dag, of wanneer je je gespannen of gestrest voelt.

Ontspanning van je spieren
De oefening om je spieren te ontspannen duurt ongeveer 20 minuten. Zoek hiervoor een warme, rustige plek, waar je niet wordt gestoord. OP deze plek mag je ergens gaan zitten of liggen, zodanig, dat het voor jou comfortabel is. Sluit nu je ogen en focus je helemaal op je ademhaling. Haal adem op de manier zoals dit in de vorige oefening is beschreven. Wanneer je pijn in bepaalde spieren ervaart, of het nog niet zo makkelijk vindt om je op bepaalde spieren te focussen, richt je dan meer op andere spieren.

Misschien vindt je het makkelijker om je te ontspannen met wat zachte ontspannende muziek op de achtergrond. Doe dit dan. Zoals alle bij technieken geldt ook hier dat oefening ervoor zorgt dat alles steeds makkelijker en beter gaat.

Voor elke oefening geldt het volgende: Span je spieren een paar seconden aan en ontspan vervolgens.

  • Gezicht: Breng je wenkbrauwen naar elkaar toe, net alsof je fronst. Ontspan hierna.
  • Nek:  Breng je hoofd naar voren, met je kin tegen je borst. Breng je hoofd hierna weer langzaam omhoog.
  • Schouders: Trek je schouders op richtig je oren. Laat ze weer rustig zakken.
  • Borst: Adem langzaam en diep in (door je neus), zodat nier alleen je longen zich helemaal vullen, maar ook je buik opzwelt. Adem vervolgens langzaam, door je mond, uit. Hierdoor zal ook je buik als het ware weer leeglopen.
  • Armen: Strek je armen links en rechts van je lichaam uit. Strek ze nog iets verder, alsof je naar iets wilt reiken en ontspan. Dit mag ook met een arm tegelijk.
  • Benen: Druk je tenen zo ver mogelijk naar voeren. Breng ze nu zover mogelijk naar achteren en ontspan.
  • Polsen en handen: Buig je polsen en breng daarbij je handen omhoog. Strek nu ook je vinger hierbij uit en ontspan.

Blijf, nadat je deze oefeningen hebt gedaan, nog even lekker ontspannen liggen en houdt daarbij je ogen gesloten. Wanneer je voelt dat het genoeg is, rek je je lekker even uit en sta je langzaam weer op.

Reacties van bezoekers

Er zijn nog geen berichten van bezoekers

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current month ye@r day *




  • Nieuwsflits

    Wij zijn te volgen via Twitter en Facebook.
    Bekijk ook eens onze interessante Blog. Reacties zijn altijd welkom.

    Start cursus/opleiding
    - 16+17 februari 2019: 2-daagse TR-EMI
    -  12+13 jan. 2019: 
    NEI-opleiding
    -  26+27 jan. 2019: Coaching met Familieopstellingen
    Uiteraard zijn deze allen geaccrediteerd en/of erkend.

    Info avond of middag voor alles wat u wilt weten.
    Wij plannen regelmatig info middagen of avonden.
    Wij bieden ook de mogelijkheid om een individuele afspraak te maken, zodat
    u onder het genot van een kopje thee of koffie, alles kunt vragen.
    Stuur ons dan wel een mailtje of telefoontje.

Abonneer nu

RSS Feeds BUCO RSS feeds